Jan Matthias Hoffrogge

Research Associate

Vita

since 2021
University of Münster
Research Associate at the Käte Hamburger Kolleg „Legal Unity and Pluralism”
2021
Free and Hanseatic City of Hamburg
Zweite Staatsprüfung für das Lehramt an Gymnasien in den Fächern Geschichte und Deutsch
(Teaching qualification in the subjects of History and German for grammar schools)
2021
University of Münster
PhD in History
2020 – 2021
Free and Hanseatic City of Hamburg
Trainee Teacher at Louise-Weiss-Gymnasium
2017
University of Münster
Master of Arts in History
2016 – 2020
University of Münster
Research Associate at the Institute for Didactics of History
2015 – 2016
University of Münster
Research Assistant at the Institute for Didactics of History
2014
University of Münster
Master of Education (History and German)

Research Project

Legal Pluralism and Unity in History Education and Historical Culture

My project examines cultural representations of legal pluralism and unity. The objects of investigation are history education in schools and at universities  (especially introductions to legal history) as well as the field of popular historical culture.

First, the research focuses on the presentation of 18th and 19th century human rights history in schoolbooks, university textbooks and other teaching materials. The second step is an analysis of lieux de mémoire such as ‘Absolutism’ or ‘Flickenteppich’ (the multitude of German states during the Holy Roman Empire) in these media, but also in political speeches, TV shows or tourist guides.

The investigations shall support the Käte Hamburger Kolleg in developing didactic materials which question oversimplifying master narratives. Furthermore, the project attempts to outline implicit concepts of didactics of legal history.

Main Areas of Research

Memorial Culture and Historical Culture

Diversity in History Education

History of the City of Münster

Publications

Hoffrogge, Jan Matthias/Schlutow, Martin/Twickler, Max (Hg.), Geschichtsbewusstsein in der Gesellschaft. Festschrift für Bernd Schönemann, Münster 2021.

Hoffrogge, Jan Matthias, Erinnerungsorte in geschichtsdidaktischer Perspektive, in: Hoffrogge, Jan Matthias/Schlutow, Martin/Twickler, Max (Hg.), Geschichtsbewusstsein in der Gesellschaft. Festschrift für Bernd Schönemann, Münster 2021, 193-210.

Hoffrogge, Jan Matthias, Der „Wiedertäufermythos“. Münsters umstrittener Erinnerungsort, Münster 2018.

Hoffrogge, Jan Matthias/Kilimann, Vanessa, Heterogenitätssensibler Geschichtsunterricht als Thema der universitären Lehrerbildung. Geschichtsdidaktische Zugänge, in: Rott, David u.a. (Hg.), Dealing with Diversity. Innovative Lehrkonzepte in der Lehrer*innenbildung zum Umgang mit Heterogenität und Inklusion, Münster 2018, 141-158 (Open Access).

Hoffrogge, Jan Matthias, Die ‚Wiedertäufer‘, in: Krull, Lena (Hg.), Westfälische Erinnerungsorte, Paderborn 2017, 505-522.

Hoffrogge, Jan Matthias, Erinnerungsorte in Münster. Die Droste, die Täufer, der Westfälische Friede und der Kiepenkerl zwischen Weimarer und früher Bonner Republik, in: Westfälische Forschungen 65 (2015), 395-422.

Hoffrogge, Jan Matthias/Ebert, Philipp/Schnack, Frederieke/Trugenberger, Julius, Wo finden wir uns? Evangelische und katholische Erinnerungsorte im Deutschland des 20. Jahrhunderts, in: Mitteilungen zur Kirchlichen Zeitgeschichte 6 (2012), 11-44.